Usługa Chargeback

Wbrew obiegowej opinii, to właśnie karta kredytowa należy do najbezpieczniejszych środków płatności, szczególnie w internecie. Dzięki usłudze “chargeback” istnieje możliwość cofnięcia niemal każdej transakcji dokonanej kartą Visa lub Mastercard w przypadku problemów z zakupionym towarem, bądź usługą. W dalszej części artykułu wyjaśniamy dokładnie, co należy zrobić, aby skorzystać z tego dobrodziejstwa karty kredytowej, a na koniec przedstawiamy atrakcyjne oferty kart kredytowych dostępne bez względu na to, w jakim banku znajduje się Państwa konto bankowe.

Ukryta zaleta karty kredytowej

W mediach nie brakuje informacji o kradzieży numerów kart kredytowych w internecie, bądź ich kopiowaniu przez fałszerzy z krajów Europy Południowej lub byłego Związku Radzieckiego. Wiele osób zniechęca to do nabycia wypukłej karty płatniczej z darmowym kredytem. Tymczasem dokonując za ich pomocą zakupów w internecie możemy być pewni, że w razie problemów bez większych komplikacji odzyskamy nasze pieniądze. Chociaż banki niechętnie informują klientów o tej możliwości, to posiadacze karty kredytowej Visa lub Mastercard mają możliwość zareklamowania transakcji w okresie do 30-90 dni od momentu wystawienia rachunku rozliczeniowego za dany miesiąc. Bez względu na to, który bank wydał naszą kartę, możemy zażądać zwrotu pieniędzy za usługę lub produkt, który nie był zgodny z zawartą przez nas umową, bądź po prostu do nas nie trafił.

Przykładowo klienci, którzy nabyli bilety lotnicze OLT Express na krótko przed upadkiem linii lotniczych w 2012 roku i dokonały za nie zapłaty kartą kredytową, nie musieli martwić się o odzyskanie pieniędzy – wystarczyło złożenie reklamacji u wydawcy karty. Podobnie wyglądała sytuacja w przypadku wczasowiczów upadłych biur podróży, bądź osób, które zakupiły w internecie ubrania lub sprzęt elektroniczny w nieuczciwych sklepach internetowych i nigdy ich nie otrzymały. Odzyskanie pieniędzy w przypadku transakcji kartą kredytową jest nieporównywalnie łatwiejsze niż przy użyciu innych środków płatności.

Chargeback – jak to działa

Cofnięcie środków finansowych na karcie kredytowej możliwe jest dzięki sposobowi, w jaki transakcje rozliczane są przez firmy Mastercard oraz Visa. W przeciwieństwie do płatności za pomocą przelewu lub karty debetowej i kodu PIN płatności dokonywane za pomocą wypukłych kart kredytowych nie trafiają od razu do sprzedawcy. Odbiorca otrzymuje je dopiero po upływie okresu, w którym przyjmowane są reklamacje ze strony klientów. Visa i Mastercard są więc pośrednikami, którzy udostępniają nam limit kredytowy do opłacania usług i produktów. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego otrzymujemy rachunek ze wszystkimi transakcjami, które zarejestrowane zostały na naszym koncie. To właściwy moment, aby sprawdzić na liście, czy wszystkie wyszczególnione płatności są prawidłowe i w razie potrzeby zgłosić ewentualne zastrzeżenia. Również w przypadku nieprawidłowych kwot pobranych za dane usługi lub zakupy, istnieje możliwość złożenia reklamacji i odzyskania tej części pieniędzy, które zostały nam niesłusznie naliczone.

Procedura Chargeback – jak zgłosić reklamację

W przypadku stwierdzonych nieprawidłości na rozliczeniu, bądź problemów z towarem lub usługą opłaconą za pomocą karty kredytowej, należy zgłosić do banku, który wystawił naszą kartę kredytową i poinformować o chęci zgłoszenia reklamacji danej płatności. Uwaga! Znane są niestety przypadki, w których pracownicy banków informują o rzekomym braku możliwości cofnięcia transakcji, co nie jest prawdą! W przypadku problemów z przyjęciem reklamacji, należy powołać się na usługę “Chargeback”, która przysługuje wszystkim posiadaczom kart kredytowych wystawionych przez firmy Visa oraz Mastercard. Bank NIE ma prawa odmówić przyjęcia reklamacji, gdyż zobowiązują go do jej przyjęcia warunki umowy z obiema firmami. Większość banków dysponuje specjalnym formularzem, którego należy użyć do zgłoszenia reklamacji. Zazwyczaj należy do niego dołączyć wyciąg z konta karty kredytowej z zaznaczoną transakcją, którą reklamujemy, jak również rachunek lub inny dowód dokonania płatności (w przypadku nieprawidłowej sumy naliczonej na koncie lub nieotrzymaniu usługi lub towarów).

Po otrzymaniu reklamacji bank zazwyczaj nalicza z powrotem pieniądze klientowi i rozpoczyna procedurę rozpatrywania zgłoszenia (w przypadku braku jej zasadności, pieniądze zostają ostatecznie naliczone do zapłaty).

Usługa Chargeback – z którymi kartami płatniczymi?

Warto pamiętać o tym, że usługa Chargeback nie jest dostępna dla wszystkich kart wystawianych przez Visa i Mastercard, lecz ogranicza się jedynie do kart kredytowych, tudzież tzw. kart kredytowych prepaid (do naładowania, bez dostępnego limitu kredytowego). W przeciwieństwie do kart debetowych jak VPay, Visa Electron lub Maestro pozbawionych funkcji Chargeback, karty te są wypukłe i umożliwiają dokonywania transakcji w internecie.

Karty kredytowe – najciekawsze oferty na rynku

Trudno dziś znaleźć karty kredytowe, które byłyby całkowicie darmowe. Istnieją jednak oferty, które umożliwiają uniknięcie miesięcznej opłaty: wystarczy używać kartę regularnie do codziennych transakcji w sklepach i internecie.
Poniżej przedstawiamy atrakcyjną ofertę mBanku dostępną również dla klientów, którzy posiadają rachunek bankowy w innym banku. W zależności od wysokości miesięcznych wydatków, do Państwa dyspozycji jest karta klasyczna (Visa lub Mastercard) oraz karta Visa Premium.

Karty Classic mBanku

  • Do 54 dni kredytu bez odsetek
  • Max. 20 000 PLN limitu kredytowego
  • Wolny wybór: Visa lub Mastercard
  • Brak rocznej opłaty przy 20 transakcjach na miesiąc

Visa Premium

  • Do 54 dni kredytu bez odsetek
  • Max. 200 000 PLN limitu kredytowego
  • Eksluzywny program rabatowy i mOkazje
  • Brak rocznej opłaty przy 20 transakcjach na miesiąc