Jak zameldować prąd w Niemczech

Zaktualizowano: 13 listopada 2023
Rejestracja prądu w Niemczech

Prąd w Niemczech może być tani!⚡ Porównaj aktualne taryfy dostawców energii elektrycznej, znajdź najtańszą taryfę i⚡ zmień operatora przez internet!

Aby zarejestrować prąd w Niemczech lub zmienić dostawcę prądu nie potrzeba wiele energii. 😉 Cały proces ograniczony jest do kilku kroków, które możemy wykonać łącznie w czasie 10-15 minut bez ruszania się z domu! Co więcej, jeśli zmieniają Państwo operatora, nie trzeba wypowiadać umowy u dotychczasowego operatora – nasz nowy dostawca załatwi za nas wszystkie formalności! 

Najtańszy dostawca prądu w Niemczech

Na rynku niemieckim działa obecnie zawrotna ilość kilkuset operatorów energii elektrycznej! Znalezienie najtańszego dostawcy prądu w Niemczech może wydawać się zatem skomplikowane, w rzeczywistości jednak jest banalnie proste. Wszystkie niezbędne kroki wykonamy przez internet, a ich szczegółowy opis znajdą Państwo w niniejszym poradniku. Warto to uczynić szczególnie po dość burzliwym początku 2023 r., kiedy prąd w Niemczech był niespotykanie drogi, a w chwili obecnej zdążył już znacząco stanieć. 

Aby zameldować prąd w Niemczech wystarczy jedynie:

  1. Sprawdź swoje średnie roczne zużycie energii elektrycznej (Stromverbrauch pro Jahr). Zawiera je m.in. nasze roczne rozliczenie za prąd w Niemczech.
  2. Skorzystać z naszej poniżej wyszukiwarki aktualnych taryf energii elektrycznej w Niemczech, podając obok rocznego zużycia również nasz kod pocztowy (Postleitzahl).
  3. Wybrać nowego dostawcę z najniższą ceną i wypełnić wniosek online.
  4. Czekać na wiadomość od nowego dostawcy, który załatwi za Państwa wszystkie formalności. 🙂

Z pomocą niniejszego poradnika znajdą i zamówią Państwo najtańszy prąd w Niemczech dla swojego miejsca zamieszkania.

Ceny prądu w Niemczech 2023

Ze względu na wspieranie energii odnawialnej w ramach tzw. Energiewende, ceny za kilowatogodzinę prądu w Niemczech znacząco wzrosły w ostatnich latach i są wyższe niż w Polsce – na początku 2022 było to średnio ponad 36 centów za kilowatogodzinę! Rosyjska wojna w Ukrainie i odcięcie dostaw gazu spowodowały mocne zawirowania na niemieckim rynku energetyki. Na przełomie 2022/23 roku ceny osiągnęły niespotykany wcześniej poziom. Ceny zaczęły jednak na szczęście ponownie spadać, a ostra konkurencja na rynku pozwala ponownie na spore oszczędności – dostawcy kuszą atrakcyjnymi premiami i rabatami dla nowych klientów, którzy chcą zmienić dostawcę prądu w Niemczech. Nasza wyszukiwarka pozwoli Państwu znaleźć najlepszą ofertę.

Więcej informacji nt. sytuacji na niemieckim rynku energii elektrycznej znajdą Państwo w naszym przewodniku ➤ Dostawcy prądu w Niemczech

Zanim rozpoczniemy proces zmiany, bądź rejestracji dostawcy prądu w Niemczech, zachęcamy do zapoznania się z poniższymi informacjami.

Rejestracja prądu w Niemczech – potrzebne dane

Do rejestracji nowego operatora prądu w Niemczech konieczne będzie podanie w procesie następujących informacji:

Kod pocztowy (Postleitzahl) naszego zamieszkania – system sprawdzi, jakie taryfy dostępne są w Państwa miejscu zamieszkania

Średnie roczne zużycie prądu (Stromverbrauch pro Jahr) – znajdziemy je na poprzednim rocznym rozliczeniu za energię u dotychczasowego operatora. Jeśli dopiero wprowadzamy się do nowego mieszkania i nie wiemy, ile prądu zużywamy, zachęcamy do użycia standardowych wartości dla gospodarstw domowych:

  • z jedną osobą: ok. 2.000 kwh rocznie
  • z dwiema osobami: ok. 3.500 kwh rocznie
  • z trzema osobami: ok. 4.250 kwh rocznie
  • z czterema osobami: ok. 5.000 kwh rocznie
    Na podstawie tej informacji, dostawca prądu ustali wysokość miesięcznej opłaty (Monatlicher Abschlag), którą przyjdzie nam płacić każdego miesiąca. Składa się ona zazwyczaj z dwóch części – miesięcznej, stałej opłaty za pobieranie energii elektrycznej (Grundpreis), jak i opłaty za kilowatogodziny energii, które zapewne w okresie miesiąca zużyjemy.
    Raz do roku otrzymamy rozliczenie, po którym otrzymamy zwrot nadpłaty, bądź informacje o wyższym niż zakładane zużyciu energii elektrycznej. W tym drugim przypadku dostawca energii może wystąpić o zwiększenie miesięcznej opłaty.

Numer licznika (Zählernummer) – widoczny jest zazwyczaj na samym liczniku. Jego podanie konieczne będzie podczas procesu zawierania umowy.

Prąd w Niemczech – premie i rabaty

Operatorzy kuszą nowych klientów jednorazowymi bonusami, które zachęcić mają do wyboru ich oferty zamiast usług standardowego operatora. W kalkulatorze z ofertami, który prezentujemy na naszej stronie, znajdą Państwo dwa główne rodzaje premii:

Premia natychmiastowa (Sofortbonus) – zazwyczaj wypłacana już kilka tygodni po rozpoczęciu dostarczania energii elektrycznej, na wskazane konto bankowe klienta.

Premia dla nowych klientów (Neukundenbonus) – wypłacana jest ona po roku dostarczania energii elektrycznej przez wybranego operatora, zazwyczaj przy okazji rocznego rozliczenia. Niektóre firmy oferują z góry ustaloną wysokość rabatu (bez względu na wysokość zużycia), inne proponują procentowy upust od faktycznie zużytej przez nas energii.

Standardowo nasz kalkulator uwzględnia premię przy liczeniu całkowitych kosztów rocznych dostawcy prądu w Niemczech. Można to zmienić w zaawansowanych opcjach kalkulatora wybierając przy “Bonus einberechnen” odpowiedź “nein“.
Należy pamiętać, że oba rodzaje premii wypłacane są tylko jeden raz. Jeśli chcą Państwo korzystać z zalet bycia nowym klientem, zachęcamy do regularnej zmiany operatora raz do roku.

Taryfy za prąd w Niemczech – pakiety kwh

Niektórzy operatorzy proponują pakiety kwh (tzw. Pakiettarife, np. Paket 1700 kwh), kusząc niższą, średnią ceną za jedną kilowatogodzinę. Decydując się na ten pakiet należy pamiętać, że deklarujemy z góry kupno tej ilości prądu i będziemy musieli za nią zapłacić nawet, jeśli nasze roczne zużycie okaże się być niższe. W przypadku większego zużycia niż deklarowane, cena jednej kilowatogodziny jest zazwyczaj wyższa niż średnia dla innych operatorów.
Na taryfy z pakietami należy decydować się tylko wówczas, gdy znane nam jest nasze roczne zużycie energii elektrycznej i nie podlega ono duży wahaniom. Inaczej niż opłata za pakiet, premia dla nowych klientów (np. w wysokości 15%) obliczana jest na podstawie realnego zużycia energii. Krótko mówiąc – płacąc za pakiet 1700 kwh a zużywając jedynie 1600, nadal zapłacimy za 1700, a 15% rabatu obliczone zostanie jedynie dla 1600 kwh.

Zmiana dostawcy prądu w Niemczech

Przy zmianie dostawcy prądu w Niemczech lub wyborze pierwszego dostawcy, warto zwrócić uwagę również na inne szczegóły wybranej taryfy:

Czas trwania umowy (Vertragslaufzeit) – większość operatorów oferuje umowy na okres co najmniej roku, aczkolwiek istnieją również oferty na dwa lata, w których mamy gwarancję stabilnych cen, bądź też takie, które możemy wypowiedzieć każdego miesiąca.
Jeśli operator z krótszym okresem trwania umowy oferuje premię dla nowych klientów, należy sprawdzić, po jakim okresie jest ona wypłacana. Może się bowiem okazać, że samą umowę wypowiedzieć można po miesiącu, ale premia będzie przyznana tylko tym klientom, którzy pozostali nimi przez 12 miesięcy.

Gwarancja cen (Preisfixierung) – to okres, w którym operator gwarantuje pozostawienie cen na tym samym poziomie. Jedynym możliwym cennikiem zmiany cen może być w tym przypadku zwiększenie podatków krajowych na odbiór bądź produkcję energii elektrycznej.
Ważne, aby gwarancja cen obejmowała cały czas trwania umowy.

Energia odnawialna (Ökostrom) – standardowo, kalkulator pokazuje wszystkie taryfy bez względu na sposób wytwarzania energii elektrycznej. Jeśli chcemy otrzymać ofertę obejmującą jedynie odnawialne źródła energii, proszę wybrać w opcjach kalkulatora “Nur Ökostrom” – odpowiedź “Ja“.

Wypowiedzenie prądu w Niemczech

Informacje o terminie, w którym należy wypowiedzieć umowę o dostawy prądu w Niemczech w celu uniknięcia jej przedłużenia, znajdują się w szczegółach oferty dostępnych w kalkulatorze (Kündigungsfrist). W przypadku rocznych umów, wypowiedzenie umowy należy zazwyczaj wysłać w okresie przed 4-6 tygodni do jej końca.
Najwygodniejszym rozwiązaniem jest po prostu wybór nowej taryfy i nowego operatora. W procesie zamówienia należy podać informację, że poprzednia umowa nie została jeszcze wypowiedziana – wszystkimi formalnościami zajmie się wówczas nowy operator i poinformuje nas o terminie rozpoczęcia nowej umowy.
Jeśli natomiast wyprowadzamy się z zajmowanego mieszkania, wówczas należy pamiętać o pisemnym wypowiedzeniu umowy – najlepiej za pomocą faksu lub listu poleconego, aby mieć dowód wysłania rezygnacji.
Jeśli wyprowadzamy się z Niemiec wcześniej niż zawarta umowa o dostawę prądu się kończy, wówczas mamy prawo do wcześniejszego jej zakończenia.

Zmiana operatora energii w Niemczech – korzyści

Wprowadzając się do nowego mieszkania w Niemczech, zostajemy zarejestrowani u domyślnego operatora energii elektrycznej i jego domyślnej taryfy. W Berlinie jest to Vatenfall i taryfa Berlin Basis Privatstrom. Co ciekawe, opłaty w niej zawarte są wyższe nie tylko niż u innych dostawców, ale nawet niż w innych taryfach tego samego operatora. Podobna sytuacja ma miejsce w innych miastach.
Podsumowując – nie zmieniając dostawcy prądu, możemy być niemal pewni, że przepłacamy.

Wybór dostawcy energii w Niemczech – krok po kroku

Poniżej przedstawiamy proces zmiany dostawcy energii elektrycznej. Osoby zainteresowane zmianą dostawcy gazu, zachęcamy do zapoznania się z naszym oddzielnym poradnikiem: gaz w Niemczech.

Aby go rozpocząć, proszę skorzystać z kalkulatora znajdującego się w górnej części tej strony. Wystarczy podać kod pocztowy Państwa mieszkania lub domu w Niemczech, a także spodziewane średnie roczne zużycie energii elektrycznej. Po kliknięciu w link wyniki otworzą się w nowym oknie, abyście mogli Państwo wygodnie kontynuować korzystanie z tego poradnika.

Krok 1 – doprecyzowanie wyników:

Po załadowaniu pierwszych wyników mają Państwo okazję je dopasować do oczekiwań (np. określić maksymalny czas trwania umowy). W tym celu proszę kliknąć w przycisk Weitere Einstellungen.
Wskazując dotychczasowego operatora (pozycja Ihr Vergleichstarif) możemy ujrzeć dla porównania wysokość naszych aktualnych opłat.

Krok 2 – wybór oferty:

Klikając w detale interesującej nas oferty, możemy ujrzeć szczegółowe informacje odnośnie wysokości pobieranej opłaty za dostawę (Grundpreis), jedną kilowatogodzinę (Arbeitspreis pro kwh), informacje o ewentualnych premiach (Sofortbonus, Neukundenbonus) jak i przewidywaną wysokość miesięcznej opłaty całkowitej (Geschätzter Abschlag). Dodatkowo znajdą Państwo również informacje o długości umowy (Vertragslaufzeit), okresie gwarantowanych cen (Preisfixierung) oraz wysokość oceny, jaką operatorowi wystawili inni użytkownicy (Kundenbewertungen).
Jeśli chcą Państwo skorzystać z wybranej oferty, należy klinąć przycisk “Weiter“, aby rozpocząć proces zmiany bądź rejestracji operatora.

Krok 3 – dane osobowe i termin rozpoczęcia umowy:

Na początek, w formularzu należy podać dwukrotnie swój adres e-mail (zostaną tam przesłane szczegóły umowy jak i dalsze informacje związane z procesem rejestracji dostawcy prądu), dane adresowe oraz datę urodzenia, jak również numer telefonu.
Na tej samej stronie należy podać również informację, czy chodzi o pierwszą rejestrację dostawcy prądu czy też o zmianę operatora. W przypadku gdy dopiero wprowadziliśmy się do wskazanego mieszkania, w pytaniu o Neueinzug należy odpowiedzieć “Ja“. Opcja “Art des Neueinzugs” określa, czy mieszkanie istniała już przed naszą przeprowadzką (wówczas odp. “Umzug“), czy też chodzi o mieszkanie dopiero co wybudowane (Erstbezug). Konieczne jest również podanie daty wprowadzenia się do mieszkania, a na kolejnej stroniepodanie numeru licznika (Zählernummer).
Jeśli chcemy jedynie zmienić operatora (tzn. otrzymaliśmy już rachunek za prąd w aktualnym miejscu zamieszkania), wówczas należy wybrać odp. “Nein“. W tym przypadku w następnym kroku poproszeni zostaniemy (obok numeru licznika) również o podanie nazwy dotychczasowego dostawcy prądu w Niemczech (Ihr derzeitiger Stromversorger) oraz nasz numer klienta lub umowy (Kundennummer oder Vertragskontonummer – widoczne na jednym z otrzymanych rachunków). Zapytani zostaniemy również, czy dotychczasowa umowa została już przez nas wypowiedziana (Haben Sie Ihrem derzeitigen Versorger bereits gekündigt?) – jeśli tak, należy podać ostatni dzień obecnej umowy. Jeśli nie, należy podać, kiedy nowa umowa powinna się rozpocząć (Gewünschter Lieferbeginn) – jak najszybciej (Schnellstmöglich) lub w podanym innym terminie (Wunschtermin – proszę pamiętać, że to zawsze pierwszy dzień danego miesiąca).

Krok 4 – sposób płatności i potwierdzenie

W kolejnym kroku poproszeni będziemy o wybór sposobu zapłaty za miesięczne rachunki – wybierając Lastschrift zgadzamy się na pobieranie opłat z naszego konta bankowego (konieczne podanie jest numer konta bankowego w Niemczech – jako IBAN lub kombinacja numeru konta i numeru banku Bankleitzahl). Alternatywnie, możemy również wybrać opcję manualnych przekazów (Überweisung), musimy się jednakże liczyć z koniecznością ponoszenia dodatkowej opłaty z tego tytułu w wysokości 2 Euro za rachunek.
W ostatnim kroku ukazane zostaną raz jeszcze wszystkie szczegóły odnośnie naszej nowej taryfy za prąd.  Jeśli wszystko jest w porządku, możemy zakończyć proces klikając w przycisk Kauf abschließen.

Po chwili otrzymamy na adres e-mail potwierdzenie o otrzymaniu wniosku o rejestrację prądu bądź zmianę dostawcy prądu w Niemczech. W ciągu kilku następnych dni, po otrzymaniu potwierdzenia od zarządcy sieci energetycznej, nowy operator poinformuje nas oficjalnie o terminie rozpoczęcia nowej umowy.

Mają Państwo pytania odnośnie zmiany dostawcy prądu w Niemczech? Z chęcią pomożemy! Wszystkie pytania prosimy kierować mailem na adres finanse@hype.pl, bądź za pomocą naszego formularza kontaktowego.

Jak zameldować prąd w Niemczech?

Mają Państwo pytania odnośnie rejestracji dostaw energii elektrycznej w Niemczech, bądź chcieliby podzielić się z innymi użytkownikami serwisu swoimi dotychczasowymi doświadczeniami związanymi z dostawami prądu w Niemczech? Zapraszamy do zadawania pytań oraz przesyłania komentarzy za pomocą niniejszego formularza.

Prąd w Niemczech – rejestracja

Czy znaleźli Państwo wszystkie informacje związane z rejestracją prądu w Niemczech? Zachęcamy do oceny niniejszego poradnika i podzielenia się z nami opinią na temat naszego artykułu.

Kliknij w gwiazdki, aby ocenić ofertę

Średnia ocena 4.3 / 5. Ilość głosów 33

Bądź pierwszą osobą, która zagłosuje!

Prąd w Niemczech jak zarejestrować

34 komentarze do “Jak zameldować prąd w Niemczech”

  1. Witam.Mam pytanie czy jak wnajelismy mieszkanie i nie zgłosiliśmy nigdzie licznika przez 3 miesiące to czy zostanie naliczona jakaś kara? Czy zostanie mam przydzielony domyślny dostawca prądu? Do tej pory nic nie otrzymaliśmy

    Odpowiedz
    • Prędzej czy później odezwie się do Państwa domyślny dostawca prądu z potwierdzeniem rozpoczęcia świadczenia usług i wystawi rachunek za dotychczas zużytą energię elektryczną (różnica między aktualnym wskazaniem licznika, a wskazaniem licznika, które podała osoba poprzednio wynajmująca mieszkanie). Proszę mieć na uwadze, że domyślna taryfa dostaw prądu jest zazwyczaj mniej atrakcyjna niż oferty alternatywnych operatów. Zachęcam do skorzystania z porównywarki cen i aktywnej zmiany dostawcy.

      Odpowiedz
  2. Dzien dobry, kupilam dom w Niemczech i potrzebuje przepisać umowę na siebie, najchetniej upowaznilabym do tego osobę trzecią. Czy jest taka możliwość i jak się to załatwia, bede wdzięczna za pomoc. Dziekuje

    Odpowiedz
    • W tej sytuacji najchętniej podpisać nową umowę na dostawy energii z wybranym dostawcą. Poprzedni właściciel domu powinien tę umowę samodzielnie wypowiedzieć. We wniosku należy podać, że wprowadziła się Pani pod wskazany adres (Neueinzug).

      Odpowiedz
  3. Od 15 lipca wprowadziłam się do nowego mieszkania – zgłosiłam wcześniej chęć zawarcia umowy z pewnym dostawcą prądu. Niestety podczas rejestracji wprowadziłam zły numer licznika… Wysyłałam maile, próbowałam się dodzwonić, niestety bez skutku. Teraz stan umowy jest ciągle ‘w trakcie’. Co zrobić w tej sytuacji? Czekać aż oni w końcu to poprawią czy brać nową umowę? Jeśli tak, to co z tym okresem kiedy nie mam ostatecznie umowy z żadnym dostawcą prądu…

    Odpowiedz
    • Najłatwiej będzie w tej sytuacji złożyć wniosek o nową umowę z poprawnym numerem licznika zgodnie z instrukcjami na naszej stronie. Wybrany przez Panią dostawca prądu zgłosi operatorowi sieci fakt rozpoczęcia świadczenia usług – wówczas sprawdzony zostanie stan licznika w momencie poprzedniego wyrejestrowania dostaw. Stan początkowy licznika może Pani również podać sama po otrzymaniu potwierdzenia od operatora o rejestracji.

      Odpowiedz
    • W tej sytuacji zostanie Pani automatycznie przypisana do domyślnego operatora dla Pani miejsca zamieszkania. Prędzej czy później powiadomienie o tym fakcie otrzyma Pani pocztą i konieczne będzie wówczas uregulowanie opłat za zużytą dotychczas energię. Proszę mieć na uwadze, że standardowe taryfy oznaczają zazwyczaj wyższe opłaty niż w przypadku alternatywnych taryf. Zachęcamy zatem do skorzystania z naszej wyszukiwarki i samodzielny wybór dostawcy prądu w Niemczech.

      Odpowiedz
  4. Mój operator Vatenfall twierdzi, że zużyję w ciągu roku 2000 kilowatogodzin. Tymczasem według moich obliczeń będzie to maksymalnie 1500. Czy moge zmniejszyć miesięczną przedpłatę?

    Odpowiedz
    • Tak, można zgłosić operatorowi niższe zużycie i poprosić o zmniejszenie przedpłaty – opcja ta jest zazwyczaj dostępna w koncie klienta na stronie operatora. Jeśli nie ma Pan takiego dostępu, wystarczy skontaktować się bezpośrednio z biurem obsługi klienta. Należy mieć przygotowany numer klienta, a także najlepiej aktualny stan licznika, aby udowodnić mniejsze zużycie.

      Odpowiedz
    • Premia “Sofortbonus” wypłacana jest zazwyczaj w ciągu kilku tygodni od momentu rozpoczęcia świadczenia usług. Informacje o terminie wypłaty powinny znajdować się w warunkach świadczenia usług wybranego dostawcy prądu w Niemczech.

      Odpowiedz
  5. Otrzymałam wiadomość od mojego dostawcy prądu w Niemczech z informacją o zmianie cen dostaw. Umowa jest podpisana do końca listopada. Czy mogę w tej sytuacji zmienić operatora wcześniej?

    Odpowiedz
    • Tak, jeśli zawarła Pani umowę z gwarancją opłat, a operator chce teraz dokonać zmiany warunków dostawy prądu, może Pani w ciągu 30 dni od otrzymania pisma wypowiedzieć umowę i zmienić dostawcę.

      Odpowiedz
  6. Witam mam takie pytanie . Od 01.12 21 wynajem mieszkanie ,zawarłem umowę z firmą Vattenfall na dostawę energii od 28.12.21 . Do tej pory place 2 rachunki jeden od nich drugi od spółdzielni SWM . Gdy do nich napisałem że place 2 rachunki 2 inne firmy za jeden prąd to powiedzieli że to nie możliwe żebym sprawdził nr licznika i że to błąd Vattenfall ale sprawdziłem i numer licznika się zgadza . Teraz chce wypowiedzieć umowę Vattenfall i zostać przy SWM . Ale zastanawiam się za co płaciłem tyle czasu podwójne jak to będzie z rozliczeniem rocznym i o co tutaj chodzi ??

    Odpowiedz
    • Czy rachunek ze spółdzielni dotyczy Pana prywatnego zużycia prądu, czy jedynie opłat wspólnych z innymi lokatorami (jak np. oświetlenie klatki schodowej)? Jeśli umowa dotyczy również Pana mieszkania, musiało dojść do jakiegoś problemu przy rejestracji dostawcy prądu. Ponieważ aktywnie zawarł Pan umowę z Vattenfall, firma może się na to powołać i stwierdzić, że to ich umowa o dostawy prądu jest nadrzędna. W tej sytuacji należy przedstawić spółdzielni kopię umowy wraz z dokonanymi opłatami i poprosić o zwrot podwójnie zapłaconych opłat.

      Odpowiedz
  7. Wraz z początkiem roku czyli 1.01.2022 przeprowadzamy się na nowe mieszkanie. Chciałam przenieść umowę o dostawę prądu z obecnego mieszkania na nowe. W rozmowie z panią konsultantką naszego dostawcy zgłosiłam że przeprowadzka ma miejsce 1.01.2022, a na obecnym mieszkaniu zostajemy do końca tego roku. Niestety po zalogowaniu sie na moje konto okazało się ze umowa została wypowiedziana z dniem 26.10.2021 czego ja nie chciałam i nawet nie potwierdziłam. Ponadto na stronie pisze również ze jestesmy rozliczeni, nasze zużycie zostało przekazane. Z kim w takim razie rozliczymy sie od 27.10.2021 do 31.12.2021?

    Odpowiedz
    • Jeśli wypowiedziała Pani umowę u alternatywnego dostawcy prądu, rozliczenie za pozostały czas w starym mieszkaniu nastąpi poprzez domyślnego dostawcę energii w Pani miejscu zamieszkania.

      Odpowiedz
  8. Mam pytanie przeprowadziłem sie do nowego mieszkania 2 miesiące temu ale nie podpisałam umowy do dnia dzisiejszego. Czy moge podać stan licznika jak otrzymałem ten dom czy obecny a fakture dostane od innego dostawcy?

    Odpowiedz
    • W celu uniknięcia potencjalnych problemów z podwójnym naliczeniem zużycia prądu przez nowego oraz domyślnego dostawcę, zalecałabym podać przy wyborze nowego operatora podać aktualne wskazanie licznika, odpowiadające momentowi rozpoczęcia umowy dla dostaw prądu. Domyślny operator zgłosi się z pewnością wówczas do Pani z rozliczeniem za okres poprzednich 2 miesięcy.

      Odpowiedz
  9. witam mam pytanie mieszkam wynajetym mieszkaniu w niemczech od maja i zglaszalam prad powiedzieli ze wysla papiery do podpisu ale nic nie przyszlo do dzis co mam zrobic

    Odpowiedz
    • Może Pani dokonać samodzielnego wyboru operatora dostarczającego prąd. Proszę postępować zgodnie z naszymi wskazówkami – we wniosku należy wybrać Neueinzug jako powód rozpoczęcia świadczenia usług, a następnie podać datę, kiedy zaczęła Pani wynajmować mieszkanie oraz jaki był stan początkowy licznika.

      Odpowiedz
  10. Witam, mam pytanie odnośnie prądu w Niemczech.
    Wynająłem mieszkanie od spółdzielni i od razu po wprowadzeniu podpisałem umowę o prąd z firmą GASAG (była to umowa online, poprzez jednego z ich przedstawicieli). Nie wiem z kim miał podpisany prąd poprzedni najemca. Wszystko było ok, kiedy po jakiś 2 miesiącach otrzymałem pismo od dostawcy prądu enviaM, żebym zapłacił za prąd. Zaznaczam, że nie podpisywałem żadnej umowy z tym dostawcą. Może poprzedni najemca miał z nimi umowę, nie wiem. Sadziłem, że w Niemczech kiedy zawiera się nową umowę z dostawcą, stara umowa, nawet jeżeli poprzedni właściciel jej nie wypowiedział, jest automatycznie rozwiązywana?
    Wypowiedziałem teraz umowę o prąd z GASAG, ponieważ wracam do Polski, obawiam się tylko, żeby ta druga firma mnie nie ścigała. Nie będę przecież płacił dwóm dostawcą za prąd.
    Jeżeli możecie mi pomóc, to będę bardzo wdzięczny.

    Odpowiedz
    • W momencie wynajęcia mieszkania na pewno otrzymał Pan protokół zdania mieszkania. Poza informacją o ewentualnych usterkach, znaleźć się tam też powinna informacje o numerze i wskazaniu licznika na prąd. Kopię tego dokumentu może Pan przesłać do poprzedniego operatora i poinformować go, że poprzedni najemca od wskazanej daty już w tym mieszkaniu nie mieszka. Jeśli nie ma Pan takiego protokołu, wystarczy potwierdzenie z GASAG o rozpoczęciu świadczenia usług o dostawy prądu w Pana imieniu lub też kopia umowy o wynajem mieszkania. Wówczas powinno być jasne dla enviaM, że nie jest Pan właściwym adresatem ich rachunków.

      Odpowiedz
    • Oferty na dostawy prądu w Niemczech z miesięcznym okresem wypowiedzenia znajdzie Pan w naszej wyszukiwarce ofert. Po podaniu kodu pocztowego oraz rocznego zużycia, otworzy się nowe okno ze znalezionymi ofertami. Należy wówczas kliknąć na przycisk “weitere Einstellungen’ i w zakładce Laufzeit podać “max. 1 Monat”.

      Odpowiedz
    • Nie ma takiej konieczności, nowy dostawca prądu w Niemczech może wypowiedzieć starą umowę za Panią. Wystarczy podać w formularzu, że poprzednia umowa nie została jeszcze wypowiedziana.

      Odpowiedz
  11. Mieszkam w de od lipca 2019. Teraz się wyprowadzam do pl. Dopiero w styczniu dostawca prądu przysłał mi “prognoze” i płace 60e/mie.(od stycznia). Nie podpisywałem żadnej umowy na prąd. Co i jak zrobić aby zakończyć dostawy prąd i odcięcie go, celem uniknięcia późniejszych, nieplanowanych kosztów. W umowie najmu mam mitte+extra strom. Wynajmuje pokój w pensionacie?

    Odpowiedz
    • Jeśli prąd jest w umowie najmu oznaczony jako “Strom extra”, oznacza to, że musi Pan podpisać umowę o dostawy energii elektrycznej z wybranym operatorem, gdyż energia elektryczna nie jest wliczona w czynsz. Jeśli sam Pan tego nie uczyni, prędzej czy później odezwie się do Pana domyślny dostawca prądu dla tego miejsca zamieszkania i dokona automatycznej rejestracji. Tak najwyraźniej było też i w tym przypadku. Jeśli wyprowadza się Pan do Polski, należy poinformować operatora energii o wyprowadzce i chęci zakończenia korzystania z usług. Wówczas poproszony zostanie Pan o przekazanie stanu licznika w celu dokonania końcowego rozliczenia. W zależności od ilości zużytego prądu, otrzyma Pan zwrot nadpłaconej kwoty, bądź będzie Pan musiał dokonać dopłaty.

      Odpowiedz
    • Mam taki problem. Wlasciciel mieszkania powiedział że mam zapłacić za prąd 600 € za 003194.83 kWh to dużo?? Nie pokazał rachunków

      Odpowiedz
      • 600 EUR za 3200 kWh byłoby stosunkowo niską opłatą, pytanie, czy samo zużycie rzeczywiście wyniosło 3200 kWh? Tutaj wszystko zależy od tego, ile osób mieszka w mieszkaniu oraz czy np. woda podgrzewana jest bojlerem elektrycznym. Jeśli nie ma bojlera elektrycznego, przy jednej osobie średnie zużycie nie powinno przekraczać zazwyczaj 2500 kWh. Tak czy inaczej, na Pana miejscu poprosiłabym właściciela mieszkania o pokazanie rozliczenia za prąd. W przypadku poprawnej umowy o wynajem, powinien Pan mieć możliwość samodzielnego zawarcia umowy o dostawę prądu.

        Odpowiedz

Dodaj komentarz