Zaznacz stronę

Jak zarejestrować prąd w Niemczech

Aby zarejestrować prąd w Niemczech lub zmienić dostawcę prądu nie potrzeba wiele energii. Cały proces ograniczony jest do kilku kroków, które możemy wykonać łącznie w czasie 10-15 minut:

  1. Sprawdź swoje zużycie energii elektrycznej oraz numer licznika.
  2. Skorzystaj z naszej wyszukiwarki aktualnych taryf energii elektrycznej w Niemczech.
  3. Wybierz nowego dostawcę i wypełnij wniosek online.
  4. Czekaj na wiadomość od nowego dostawcy, który załatwi za Ciebie wszystkie formalności. 🙂

Z pomocą niniejszego poradnika znajdą i zamówią Państwo najtańszy prąd w Niemczech dla swojego miejsca zamieszkania.

Ceny prądu w Niemczech

Ze względu na wspieranie energii odnawialnej w ramach tzw. Energiewende, ceny za kilowatogodzinę prądu w Niemczech znacząco wzrosły w ostatnich latach i są wyższe niż w Polsce – w 2017 było to średnio ponad 29 centów za kilowatogodzinę. Ostra konkurencja na rynku pozwala jednakże na spore oszczędności – dostawcy kuszą atrakcyjnymi premiami i rabatami dla nowych klientów. Nasza wyszukiwarka pozwoli Państwu znaleźć najlepszą ofertę.

Zanim rozpoczniemy proces zmiany, bądź rejestracji dostawcy prądu w Niemczech, proszę zapoznać się z poniższymi informacjami.

Rejestracja prądu w Niemczech – potrzebne dane

Do rejestracji nowego operatora prądu w Niemczech konieczne będzie podanie w procesie następujących informacji:

Kod pocztowy (Postleitzahl) naszego zamieszkania – system sprawdzi, jakie taryfy dostępne są w Państwa miejscu zamieszkania

Średnie roczne zużycie prądu (Jahresverbrauch) – znajdziemy je na poprzednim rocznym rozliczeniu za energię u dotychczasowego operatora. Jeśli dopiero wprowadzamy się do nowego mieszkania i nie wiemy, ile prądu zużywamy, zachęcamy do użycia standardowych wartości dla gospodarstw domowych:
– z jedną osobą: ok. 2.000 kwh rocznie
– z dwiema osobami: ok. 3.500 kwh rocznie
– z trzema osobami: ok. 4.250 kwh rocznie
– z czterema osobami: ok. 5.000 kwh rocznie
Na podstawie tej informacji, dostawca prądu ustali wysokość miesięcznej opłaty (Monatlicher Abschlag), którą przyjdzie nam płacić każdego miesiąca. Składa się ona zazwyczaj z dwóch części – miesięcznej, stałej opłaty za pobieranie energii elektrycznej (Grundpreis), jak i opłaty za kilowatogodziny energii, które zapewne w okresie miesiąca zużyjemy.
Raz do roku otrzymamy rozliczenie, po którym otrzymamy zwrot nadpłaty, bądź informacje o wyższym niż zakładane zużyciu energii elektrycznej. W tym drugim przypadku dostawca energii może wystąpić o zwiększenie miesięcznej opłaty.

Numer licznika (Zählernummer) – widoczny jest zazwyczaj na samym liczniku. Jego podanie konieczne będzie podczas procesu zawierania umowy.

Prąd w Niemczech – premie i rabaty

Operatorzy kuszą nowych klientów jednorazowymi bonusami, które zachęcić mają do wyboru ich oferty zamiast usług standardowego operatora. W kalkulatorze z ofertami, który prezentujemy na naszej stronie, znajdą Państwo dwa główne rodzaje premii:

Premia natychmiastowa (Sofortbonus) – zazwyczaj wypłacana już kilka tygodni po rozpoczęciu dostarczania energii elektrycznej, na wskazane konto bankowe klienta.

Premia dla nowych klientów (Neukundenbonus) – wypłacana jest ona po roku dostarczania energii elektrycznej przez wybranego operatora, zazwyczaj przy okazji rocznego rozliczenia. Niektóre firmy oferują z góry ustaloną wysokość rabatu (bez względu na wysokość zużycia), inne proponują procentowy upust od faktycznie zużytej przez nas energii.

Standardowo nasz kalkulator uwzględnia premię przy liczeniu całkowitych kosztów rocznych dostawcy prądu w Niemczech. Można to zmienić w zaawansowanych opcjach kalkulatora wybierając przy „Bonus einberechnen” odpowiedź „nein„.
Należy pamiętać, że oba rodzaje premii wypłacane są tylko jeden raz. Jeśli chcą Państwo korzystać z zalet bycia nowym klientem, zachęcamy do regularnej zmiany operatora raz do roku.

Taryfy za prąd w Niemczech – pakiety kwh

Niektórzy operatorzy proponują pakiety kwh (tzw. Pakiettarife, np. Paket 1700 kwh), kusząc niższą, średnią ceną za jedną kilowatogodzinę. Decydując się na ten pakiet należy pamiętać, że deklarujemy z góry kupno tej ilości prądu i będziemy musieli za nią zapłacić nawet, jeśli nasze roczne zużycie okaże się być niższe. W przypadku większego zużycia niż deklarowane, cena jednej kilowatogodziny jest zazwyczaj wyższa niż średnia dla innych operatorów.
Na taryfy z pakietami należy decydować się tylko wówczas, gdy znane nam jest nasze roczne zużycie energii elektrycznej i nie podlega ono duży wahaniom. Inaczej niż opłata za pakiet, premia dla nowych klientów (np. w wysokości 15%) obliczana jest na podstawie realnego zużycia energii. Krótko mówiąc – płacąc za pakiet 1700 kwh a zużywając jedynie 1600, nadal zapłacimy za 1700, a 15% rabatu obliczone zostanie jedynie dla 1600 kwh.

Zmiana dostawcy prądu w Niemczech

Przy zmianie dostawcy prądu w Niemczech lub wyborze pierwszego dostawcy, warto zwrócić uwagę również na inne szczegóły wybranej taryfy:

Czas trwania umowy (Vertragslaufzeit) – większość operatorów oferuje umowy na okres co najmniej roku, aczkolwiek istnieją również oferty na dwa lata, w których mamy gwarancję stabilnych cen, bądź też takie, które możemy wypowiedzieć każdego miesiąca.
Jeśli operator z krótszym okresem trwania umowy oferuje premię dla nowych klientów, należy sprawdzić, po jakim okresie jest ona wypłacana. Może się bowiem okazać, że samą umowę wypowiedzieć można po miesiącu, ale premia będzie przyznana tylko tym klientom, którzy pozostali nimi przez 12 miesięcy.

Gwarancja cen (Preisfixierung) – to okres, w którym operator gwarantuje pozostawienie cen na tym samym poziomie. Jedynym możliwym cennikiem zmiany cen może być w tym przypadku zwiększenie podatków krajowych na odbiór bądź produkcję energii elektrycznej.
Ważne, aby gwarancja cen obejmowała cały czas trwania umowy.

Energia odnawialna (Ökostrom) – standardowo, kalkulator pokazuje wszystkie taryfy bez względu na sposób wytwarzania energii elektrycznej. Jeśli chcemy otrzymać ofertę obejmującą jedynie odnawialne źródła energii, proszę wybrać w opcjach kalkulatora „Nur Ökostrom” – odpowiedź „Ja„.

Wypowiedzenie prądu w Niemczech

Informacje o terminie, w którym należy wypowiedzieć umowę o dostawy prądu w Niemczech w celu uniknięcia jej przedłużenia, znajdują się w szczegółach oferty dostępnych w kalkulatorze (Kündigungsfrist). W przypadku rocznych umów, wypowiedzenie umowy należy zazwyczaj wysłać w okresie przed 4-6 tygodni do jej końca.
Najwygodniejszym rozwiązaniem jest po prostu wybór nowej taryfy i nowego operatora. W procesie zamówienia należy podać informację, że poprzednia umowa nie została jeszcze wypowiedziana – wszystkimi formalnościami zajmie się wówczas nowy operator i poinformuje nas o terminie rozpoczęcia nowej umowy.
Jeśli natomiast wyprowadzamy się z zajmowanego mieszkania, wówczas należy pamiętać o pisemnym wypowiedzeniu umowy – najlepiej za pomocą faksu lub listu poleconego, aby mieć dowód wysłania rezygnacji.
Jeśli wyprowadzamy się z Niemiec wcześniej niż zawarta umowa o dostawę prądu się kończy, wówczas mamy prawo do wcześniejszego jej zakończenia.

Zmiana operatora energii w Niemczech – korzyści

Wprowadzając się do nowego mieszkania w Niemczech, zostajemy zarejestrowani u domyślnego operatora energii elektrycznej i jego domyślnej taryfy. W Berlinie jest to Vatenfall i taryfa Berlin Basis Privatstrom. Co ciekawe, opłaty w niej zawarte są wyższe nie tylko niż u innych dostawców, ale nawet niż w innych taryfach tego samego operatora. Podobna sytuacja ma miejsce w innych miastach.
Podsumowując – nie zmieniając dostawcy prądu, możemy być niemal pewni, że przepłacamy.

Wybór dostawcy energii w Niemczech – krok po kroku

Poniżej przedstawiamy proces zmiany dostawcy energii elektrycznej. Osoby zainteresowane zmianą dostawcy gazu, zachęcamy do zapoznania się z naszym oddzielnym poradnikiem: gaz w Niemczech. Aby go rozpocząć, proszę przejść do naszego kalkulatora znajdującego się na stronie: Dostawcy prądu w Niemczech. Po kliknięciu w link otworzy się on w nowym oknie, abyście mogli Państwo wygodnie kontynuować korzystanie z tego poradnika. Możecie Państwo również skorzystać z kalkulatora znajdującego się na tej stronie poniżej.

Krok 1 – otrzymanie wyników:

W celu otrzymania listy ofert, na początku należy podać kod pocztowy miejsca zamieszkania (Postleitzahl) oraz wysokość rocznego zużycia prądu w kwh (Verbrauch). Jeśli chcą Państwo skorzystać z dodatkowych opcji (np. określić maksymalny czas trwania umowy), proszę kliknąć w przycisk Weitere Einstellungen, w innym przypadku proszę kliknąć w przycisk Neu berechnen w celu otrzymania listy ofert.
Kalkulator ukaże wyniki wyszukiwania dostępne we wskazanym regionie. Wskazując dotychczasowego operatora (pozycja Ihr Vergleichstarif) możemy ujrzeć dla porównania wysokość naszych aktualnych opłat.

Krok 2 – wybór oferty:

Klikając w detale interesującej nas oferty, możemy ujrzeć szczegółowe informacje odnośnie wysokości pobieranej opłaty za dostawę (Grundpreis), jedną kilowatogodzinę (Arbeitspreis pro kwh), informacje o ewentualnych premiach (Sofortbonus, Neukundenbonus) jak i przewidywaną wysokość miesięcznej opłaty całkowitej (Geschätzter Abschlag). Dodatkowo znajdą Państwo również informacje o długości umowy (Vertragslaufzeit), okresie gwarantowanych cen (Preisfixierung) oraz wysokość oceny, jaką operatorowi wystawili inni użytkownicy (Kundenbewertungen).
Jeśli chcą Państwo skorzystać z wybranej oferty, należy klinąć przycisk „Weiter„, aby rozpocząć proces zmiany bądź rejestracji operatora.

Krok 3 – dane osobowe i termin rozpoczęcia umowy:

Na początek, w formularzu należy podać dwukrotnie swój adres e-mail (zostaną tam przesłane szczegóły umowy jak i dalsze informacje związane z procesem rejestracji dostawcy prądu), dane adresowe oraz datę urodzenia, jak również numer telefonu.
Na tej samej stronie należy podać również informację, czy chodzi o pierwszą rejestrację dostawcy prądu czy też o zmianę operatora. W przypadku gdy dopiero wprowadziliśmy się do wskazanego mieszkania, w pytaniu o Neueinzug należy odpowiedzieć „Ja„. Opcja „Art des Neueinzugs” określa, czy mieszkanie istniała już przed naszą przeprowadzką (wówczas odp. „Umzug„), czy też chodzi o mieszkanie dopiero co wybudowane (Erstbezug). Konieczne jest również podanie daty wprowadzenia się do mieszkania, a na kolejnej stroniepodanie numeru licznika (Zählernummer).
Jeśli chcemy jedynie zmienić operatora (tzn. otrzymaliśmy już rachunek za prąd w aktualnym miejscu zamieszkania), wówczas należy wybrać odp. „Nein„. W tym przypadku w następnym kroku poproszeni zostaniemy (obok numeru licznika) również o podanie nazwy dotychczasowego dostawcy prądu w Niemczech (Ihr derzeitiger Stromversorger) oraz nasz numer klienta lub umowy (Kundennummer oder Vertragskontonummer – widoczne na jednym z otrzymanych rachunków). Zapytani zostaniemy również, czy dotychczasowa umowa została już przez nas wypowiedziana (Haben Sie Ihrem derzeitigen Versorger bereits gekündigt?) – jeśli tak, należy podać ostatni dzień obecnej umowy. Jeśli nie, należy podać, kiedy nowa umowa powinna się rozpocząć (Gewünschter Lieferbeginn) – jak najszybciej (Schnellstmöglich) lub w podanym innym terminie (Wunschtermin – proszę pamiętać, że to zawsze pierwszy dzień danego miesiąca).

Krok 4 – sposób płatności i potwierdzenie

W kolejnym kroku poproszeni będziemy o wybór sposobu zapłaty za miesięczne rachunki – wybierając Lastschrift zgadzamy się na pobieranie opłat z naszego konta bankowego (konieczne podanie jest numer konta bankowego w Niemczech – jako IBAN lub kombinacja numeru konta i numeru banku Bankleitzahl). Alternatywnie, możemy również wybrać opcję manualnych przekazów (Überweisung), musimy się jednakże liczyć z koniecznością ponoszenia dodatkowej opłaty z tego tytułu w wysokości 2 Euro za rachunek.
W ostatnim kroku ukazane zostaną raz jeszcze wszystkie szczegóły odnośnie naszej nowej taryfy za prąd.  Jeśli wszystko jest w porządku, możemy zakończyć proces klikając w przycisk Kauf abschließen.

Po chwili otrzymamy na adres e-mail potwierdzenie o otrzymaniu wniosku o rejestrację prądu bądź zmianę dostawcy prądu w Niemczech. W ciągu kilku następnych dni, po otrzymaniu potwierdzenia od zarządcy sieci energetycznej, nowy operator poinformuje nas oficjalnie o terminie rozpoczęcia nowej umowy.

Mają Państwo pytania odnośnie zmiany dostawcy prądu w Niemczech? Z chęcią pomożemy! Wszystkie pytania prosimy kierować mailem na adres finanse@hype.pl, bądź za pomocą naszego formularza kontaktowego.